Cari Dekontları ( F7 )
Bu evraklar, cari hesapları (müşteri, satıcılar) tek taraflı borçlandırmak, tek taraflı alacaklandırmak, ya da bir hesabı borçlandırırken diğer hesabı da alacalandırmaya yarayan evraklardır. İlk girildiğinde daha önceden kaydedilen dekont yada virman evrakı var ise ilgili kayıtlar listelenecektir. Yeni dekont evrakı girişi için “Ekle” ( Alt+E) butonu kullanılmalıdır.
İşlem Tipi:
Borç Dekontu: Seçilen Banka, Cari, Hizmet, Kasa, Masraf yada Personel kartlarına tek taraflı Borç kaydı yapılabilmektedir. Mesela; Kasa düzeltmelerinde yada tek taraflı cari hesabı borçlandırma gibi.
Alacak Dekontu: Seçilen Banka, Cari, Hizmet, Kasa, Masraf yada Personel kartlarına tek taraflı Alacak kaydı yapılabilmektedir. Yine Kasa düzeltmeleri yada tek taraflı cari hesabı alacaklandırma örnek verilebilir.
Virman Dekontu: Borç ve alacak dekontlarında tek satır çalışabilirken virman dekontunda en az iki satırlık kayıt oluşturulması gerekir, çünkü virman dekontunda borç ve alacak rakamlarının birbirine eşit olması esastır, aksi halde program kayıt işlemine izin vermeyecektir.
Borç ve Alacak Dekontlarında hesaplara tek taraflı borç veya alacak kaydı yaparken Virman Dekontunda karşı hesabını da girmeniz istenir.
Mesela; Banka masrafları girişi için virman dekontu kullanılabilir. Bu işlemde banka mevduat hesabından ilgili rakam kadar düşmesi gerekirken aynı rakam kadar “BANKA MASRAFLARI” hesabına giriş yapması gerekmektedir. Başka bir deyişle Bankaya alacak, masraf hesabına da borç yazılmalıdır.
Bu evrak kullanımı itibari ile esnek bir yapıdadır. Hesap seçimi ve Borç/Alacak seçimi kullanıcıya bırakılmıştır.
Evrak Seri / Sıra: Dekontlarınıza seri numaraları vererek takip edebilirsiniz. Mesela Evrak Seri sine Borç Dekontları için “BD” , Alacak Dekontları için “AD”, Virman Dekontları için “VD” vererek her birini kendi içinde gruplanmasını sağlayabilir ve bu detayda raporlar alabilirsiniz.
Tarih: İlgili kayda tarih bilgisini giriniz.
Açıklama: İlgili dekonta ait raporlarda görünmesini istediğiniz açıklama için bu alanı kullanabilirsiniz. Bu açıklama evrakın geneline yazılan bir açıklamadır. Satır detayları raporlandığında bu açıklama görünmeyecektir.
Proje : Proje bazında evrak takibi yapılıyor ise F10 tuşu ile uygun proje selilmelidir. Yada yeni proje tanımlamak için Proje seçim formunda Alt+ E tuşları ile yeni proje ilave edilebilir.
Departman : Departman kullanarak evraklarınızı gruplayabilir ve raporlayabilirsiniz. Tanımlı departmanlardan seçim yapmak için F10 u kullanabilirsiniz. Yada yeni departman tanımlamak için departman listesinde Alt+ E tuşları ile yeni departman ilave edebilirsiniz.
Depo: Departman standart olarak evraklarda görüntülenmektedir. Bu alanda herhangi bir fonksiyonu bulunmamaktadır. Bunun için seçim yapmadan geçilebilir.
Personel: bu evrakta kaydı işleyen yada hareketin sebebi olan Personelin belirlenmesi için bu seçenek ilave edilmiştir.
Cinsi: İşlem yapmak istediğiniz hesap cinsini seçin.
Kodu: F10 tuşuna basıldığında Cinsi alanında yapılan seçime göre liste ekranı açılacaktır. Cinsi alanında “cari” seçilmiş ise carilerin listesi, “kasa” seçilmiş ise kasaların listesi, “banka” seçilmiş ise bankaların listesi gelecektir. Listeden ilgili kaydı seçiniz.
Adı: Bulmak istediğiniz hesabı adından aramak için bu alanda F10 yada butonunu tıklayın.
Açıklama: Sadece ilgili satıra özel açıklama için kullanılan bir alandır. Hareket detaylı raporlarda bu açıklama görüntülecektir.
B/A: Borç ve Alacak dekontlarında otomatik olarak gelecektir. Fakat Virman Dekontunda Borç / Alacak seçimi yapılmalıdır.
Gider Kodu: Tek taraflı borç ya da alacak dekontu girilirken, bu hesapların karşısında başka bir hesap gösterilmek isteniyor ise bu alan kullanılabilir. Örn: cari hesap mutabakatından kaynaklanan bir borç ya da alacak dekontu işlemi girilirken cari hesaba borç ya da alacak kaydı yaparken diğer taraftan da bu durum bir gider ya da gelir unsuru olduğu için onu da kayıt altına almak gerekebilmektedir.
Muhasebe entegrasyonu aktif olan kullanıcılarımız Borç ve Alacak Dekontlarını kullanabilmeleri için de Gider Kodu na ihtiyaç duymaktadırlar. Çünkü Tek Düzen Muhasebe Sisteminde bir hesaba tek taraflı borç yada alacak kaydı yapılamamaktadır. Hesabın karşılığını oluşturan kalem için gider kodu gereklidir.
İşlem Tutarı: Girişi yapılmakta olan evrakın meblağı bu alana girilmelidir.
İşlem Dövizi: İşleminizi farklı dövizlerde takip edebilirsiniz. Bu kaydınızıda farklı bir dövzi birimi ile takip etmek için bir döviz seçin.
İşlem Döviz Kuru: İşlem döviz kurunuzu giriniz.
Vade: Girilmekte olan dekont carileri ilgilendiriyor ise bu alan kullanılabilir. Cari hesaba borç yada alacak kaydı yaparken, bu kayda ödeme tarihi girerek ilgili raporların (yapılacak tahsilat, yapılacak tediyeler raporu vs.) problemsiz alınması sağlanabilir.